- Ακούω συνεχώς για την Θεία Λειτουργία. Τι είναι η Θεία Λειτουργία;

β) Μετά, η Θεία Λειτουργία είναι Θυσία, αναίμακτη βέβαια. Είναι η ίδια η θυσία που έκανε ο Ιησούς Χριστός, προσφέροντας ο ίδιος τον εαυτό του για την σωτηρία του κόσμου. Όταν λέμε θυσία του Ιησού Χριστού, εννοούμε τον σταυρικό του θάνατο, αλλά και την ύστερα από τρεις ημέρες Ανάστασή Του.
γ) Η Θεία Λειτουργία είναι Δείπνο, συνεχίζεται το Μυστικό Δείπνο που έκανε ο Χριστός με τους μαθητές Του. Εκεί ο Χριστός παρέδωσε στους Μαθητές Του το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας μ΄ αυτά τα θεία λόγια: «Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνησιν· ὁσάκις γὰρ ἂν ἐσθίητε τὸν Ἄρτον τοῦτον, καὶ τὸ Ποτήριον τοῦτο πίνητε, τὸν ἐμὸν θάνατον καταγγέλλετε, τὴν ἐμὴν Ἀνάστασιν ὁμολογεῖτε», αυτό να κάνετε για με ενθυμήσθε. Ένα δείπνο στο οποίο παρατίθενται όχι επίγεια εδέσματα αλλά μας προσφέρεται ο ίδιος ο Χριστός! Το ψωμί γίνεται πραγματικά Σώμα Χριστού και το κρασί γίνεται πραγματικά Αίμα Χριστού! Και αυτή η μεταβολή συντελείται με την ερχομό του Αγίου Πνεύματος, «Μεταβαλὼν τῷ Πνεύματί Σου τῷ ῾Αγίῳ». Αυτό είναι το θαύμα, ένα διαρκές θαύμα που γίνεται μπροστά μας, το ζούμε, ερχόμαστε σε κοινωνία μαζί Του. Στην εν Χριστώ ζωή, ο ίδιος ο Χριστός γίνεται η τροφή του ανθρώπου, γίνεται ο Άρτος της ζωής. Εκείνος ο οποίος τρέφεται με το Άγιο Σώμα του Χριστού τρέφει την ψυχή του για την αιωνιότητα.
δ) Η Θεία Λειτουργία είναι ακόμη Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου, διότι με την μετάληψή Του, ενωνόμαστε μυστικά με τον Χριστό και γινόμαστε, όπως λένε οι ιεροί Πατέρες της Εκκλησίας μας, «σύσσωμοι» και «σύναιμοι» Χριστού, «Χριστοφόροι» και «Θεοφόροι» και γίνονται δικά μας όλα τα αγαθά που πηγάζουν από την θυσία του Χριστού πάνω στον Σταυρό.

Όλη η κτίση, λοιπόν, συνάγεται και ευχαριστεί τον Θεό. Κοντά στον Χριστό είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Οι Άγγελοι είναι η συνοδεία και οι συλλειτουργοί του Χριστού. Μετά συμμετέχουν όλοι οι Άγιοι. Ακόμη είναι παρόντες οι κεκοιμημένοι αδελφοί μας. Έτσι, ουρανός και γη, Άγγελοι και άνθρωποι, ζώντες και κεκοιμημένοι εορτάζουν μαζί και λατρεύουν και ευχαριστούν τον Κύριο για την αγάπη Του, στην Θεία Λειτουργία.
στ) Τέλος, κάθε Θεία Λειτουργία είναι «ο Χριστός ανάμεσά μας». «Ιδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος». Αυτά τα λόγια είπε ο Χριστός στους ανθρώπους, όσο ήταν μαζί τους εδώ στην γη. Και η υπόσχεσή Του αυτή γίνεται πραγματικότητα σε κάθε Θεία Λειτουργία. Σε κάθε Θεία Λειτουργία ζούμε την "Θεία Οικονομία"!
- Τι σημαίνει «Θεία Οικονομία»;;

- Μα, τι θα πει «λειτουργικός χρόνος»;;

Στην Εκκλησία και στην Θεία Λατρεία της υπάρχει ο «Λειτουργικός χρόνος» στον οποίο δεν υπάρχει παρελθόν και μέλλον αλλά μόνο παρόν διότι μπροστά στην αιωνιότητα του Θεού, όλα γίνονται παρόν. Μέσα στην Θεία Λατρεία δεν θυμόμαστε κάποια γεγονότα αλλά ζούμε όλα αυτά τα γεγονότα που έγιναν για την σωτηρία μας, από την Δημιουργία του κόσμου ως την Δευτέρα Παρουσία, ως παρόντες και αυτόπτες μάρτυρες. Όταν λέμε «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου», «Σήμερον γεννάται εκ Παρθένου», «Η Παρθένος σήμερον» εννοούμε σήμερα γεννιέται, σήμερα σταυρώνεται, σήμερα η Παρθένος τίκτει (γεννά) τον Χριστό, σήμερα συνεχίζεται ο Μυστικός Δείπνος, τώρα μας προσκαλεί ο Χριστός από τα χείλη του λειτουργού Ιερέα στο Ποτήριο της ζωής και μας λέει: «Λάβετε, φάγετε, τοῦτό μού ἐστι τὸ Σῶμα» και «Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες. Τοῦτό ἐστι τὸ Αἷμα μου». Έτσι, παρόν και παρελθόν συναντώνται και ο πιστός ζει, όχι στην πληρότητά του, και το μέλλον, δηλαδή παίρνει μία γεύση από την πραγματικότητα και την χαρά που μας έχει ετοιμάσει ο Θεός και αυτό είναι η Βασιλεία Του, η αιώνια ζωή όλων μαζί Του!
- Γιατί λέγεται Θεία Λειτουργία;

- Και πως συμμετέχει ο λαός;
- Με τα δώρα του που προσφέρει. Αυτά είναι το πρόσφορο, το σταρένιο ψωμί, το αγνό κρασί που είναι ο κόπος των ανθρώπων που δουλεύουν και σαν ιδρώτα τον κόπο τους φέρνουν στην Εκκλησία, το καθαρό κερί, το ελαιόλαδο, ό,τι δηλαδή χρειάζεται για να τελεσθεί η αναίμακτη λατρεία. Με την ψαλμωδία, με το «Ἀμήν» που σημαίνει "να γίνει" ή "έτσι είναι", το «Κύριε, ἐλέησον» και το «Παράσχου Κύριε» που θα πει, με τις κοινές δεήσεις και τέλος με την συμμετοχή του στην Θεία Κοινωνία. Για την Ορθόδοξη Εκκλησία μας είναι αδιανόητη η τέλεση της Θείας Λειτουργίας χωρίς την συμμετοχή έστω και ενός μόνο πιστού ή χωρίς να κοινωνήσει έστω και ένας μόνο πιστός. Γι΄ αυτό λέγεται Λειτουργία.
Κείμενα χρησιμοποιήθηκαν από το βιβλίο "ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ" (2008), των εκδόσεων ΤΕΡΤΙΟΣ.
ΈΝΑ ΟΜΩΣ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ!
ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΟ,
ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ,
ΖΩΗ, ΑΓΑΠΗ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑ-ΔΩΡΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ Σ΄ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΟ,
ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ,
ΖΩΗ, ΑΓΑΠΗ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑ-ΔΩΡΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ Σ΄ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ
Κείμενα χρησιμοποιήθηκαν από το βιβλίο "ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ" (2008), των εκδόσεων ΤΕΡΤΙΟΣ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.