Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2019

ΠΟΣΟ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ Η ΘΕΙΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΛΛΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΜΑΘΩ ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΚΕΙ...

- Ακούω συνεχώς για την Θεία Λειτουργία. Τι είναι η Θεία Λειτουργία;

Θεία Λειτουργία ως η σπουδαιότερη προσευχή- α) Πρώτα, πρώτα η Θεία Λειτουργία είναι μία Ακολουθία. Είναι η Ακολουθία στην οποία τελείται το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. «Θεία Λειτουργία» και «Θεία Ευχαριστία» είναι δύο όροι που δηλώνουν το ίδιο μυστήριο, απλά εναλλάσσονται.
β) Μετά, η Θεία Λειτουργία είναι Θυσία, αναίμακτη βέβαια. Είναι η ίδια η θυσία που έκανε ο Ιησούς Χριστός, προσφέροντας ο ίδιος τον εαυτό του για την σωτηρία του κόσμου. Όταν λέμε θυσία του Ιησού Χριστού, εννοούμε τον σταυρικό του θάνατο, αλλά και την ύστερα από τρεις ημέρες Ανάστασή Του. 
γ) Η Θεία Λειτουργία είναι Δείπνο, συνεχίζεται το Μυστικό Δείπνο που έκανε ο Χριστός με τους μαθητές Του. Εκεί ο Χριστός παρέδωσε στους Μαθητές Του το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας μ΄ αυτά τα θεία λόγια: «Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνησιν· ὁσάκις γὰρ ἂν ἐσθίητε τὸν Ἄρτον τοῦτον, καὶ τὸ Ποτήριον τοῦτο πίνητε, τὸν ἐμὸν θάνατον καταγγέλλετε, τὴν ἐμὴν Ἀνάστασιν ὁμολογεῖτε», αυτό να κάνετε για με ενθυμήσθε. Ένα δείπνο στο οποίο παρατίθενται όχι επίγεια εδέσματα αλλά μας προσφέρεται ο ίδιος ο Χριστός! Το ψωμί γίνεται πραγματικά Σώμα Χριστού και το κρασί γίνεται πραγματικά Αίμα Χριστού! Και αυτή η μεταβολή συντελείται με την ερχομό του Αγίου Πνεύματος, «Μεταβαλὼν τῷ Πνεύματί Σου τῷ ῾Αγίῳ». Αυτό είναι το θαύμα, ένα διαρκές θαύμα που γίνεται μπροστά μας, το ζούμε, ερχόμαστε σε κοινωνία μαζί Του. Στην εν Χριστώ ζωή, ο ίδιος ο Χριστός γίνεται η τροφή του ανθρώπου, γίνεται ο Άρτος της ζωής. Εκείνος ο οποίος τρέφεται με το Άγιο Σώμα του Χριστού τρέφει την ψυχή του για την αιωνιότητα. 
δ) Η Θεία Λειτουργία είναι ακόμη Κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου, διότι με την μετάληψή Του, ενωνόμαστε μυστικά με τον Χριστό και γινόμαστε, όπως λένε οι ιεροί Πατέρες της Εκκλησίας μας, «σύσσωμοι» και «σύναιμοι» Χριστού, «Χριστοφόροι» και «Θεοφόροι» και γίνονται δικά μας όλα τα αγαθά που πηγάζουν από την θυσία του Χριστού πάνω στον Σταυρό.
Αποτέλεσμα εικόνας για θεια λατρείαε) Η Θεία Λειτουργία είναι η συνάντηση ουρανού και γης. Μαζί με τον άνθρωπο λατρεύει και δοξολογεί τον Θεό και ολόκληρη η Δημιουργία. Όλα συγκεντρώνονται στο ίδιο μέρος, στον Ιερό Ναό. Η Θεία Λειτουργία, αλλά και κάθε σύναξη του λαού του Θεού για την τέλεση των ιερών ακολουθιών, για προσευχή και δοξολογία του Θεού, γίνονται μέσα στον Ιερό Ναό. Ο πρώτος Χριστιανικός Ναός ήταν ο τόπος όπου ο Ιησούς Χριστός παρέδωσε στους μαθητές ιερούργησε το Μυστικό Δείπνο. Κάθε ιερός Ναός είναι ένα κομμάτι του Ουρανού επάνω στην γη. Και οι Άγιοι Απόστολοι όρισαν οι Χριστιανικές Εκκλησίες να είναι προσανατολισμένες προς την ανατολή, ώστε να έχουμε το βλέμμα μας προς τον Παράδεισο. Εκεί όπου ναός των πιστών είναι ο ίδιος ο Θεός.
Όλη η κτίση, λοιπόν, συνάγεται και ευχαριστεί τον Θεό. Κοντά στον Χριστό είναι η Υπεραγία Θεοτόκος. Οι Άγγελοι είναι η συνοδεία και οι συλλειτουργοί του Χριστού. Μετά συμμετέχουν όλοι οι Άγιοι. Ακόμη είναι παρόντες οι κεκοιμημένοι αδελφοί μας. Έτσι, ουρανός και γη, Άγγελοι και άνθρωποι, ζώντες και κεκοιμημένοι εορτάζουν μαζί και λατρεύουν και ευχαριστούν τον Κύριο για την αγάπη Του, στην Θεία Λειτουργία.
στ) Τέλος, κάθε Θεία Λειτουργία είναι «ο Χριστός ανάμεσά μας». «Ιδοὺ ἐγὼ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τὰς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος». Αυτά τα λόγια είπε ο Χριστός στους ανθρώπους, όσο ήταν μαζί τους εδώ στην γη. Και η υπόσχεσή Του αυτή γίνεται πραγματικότητα σε κάθε Θεία Λειτουργία. Σε κάθε Θεία Λειτουργία ζούμε την "Θεία Οικονομία"!

- Τι σημαίνει «Θεία Οικονομία»;;

Αποτέλεσμα εικόνας για θεια λατρεία«Θεία Οικονομία» είναι το σχέδιο του Θεού για να σώσει τον άνθρωπο. Αυτό που λέμε σωτηρία στην Εκκλησία σημαίνει να ξαναγίνει ο άνθρωπος σώος και ακέραιος, να βρει την υγεία του που την έχασε από την επιλογή του να παρακούσει τον Θεό. Και για να ξαναγίνει υγιής, δηλαδή σώος και ακέραιος, ο Θεός έρχεται στον κόσμο μας και γίνεται άνθρωπος, γεννιέται στην φάτνη των αλόγων κατά την ώρα της Μικρής Εισόδου, κηρύττει την Αλήθεια μέσα από τα αναγνώσματα του Αποστόλου και του Ευαγγελίου, θαυματουργεί. Έπειτα προδίδεται, υβρίζεται, θυσιάζεται, τον συνοδεύουμε στον τάφο κατά την Μεγάλη Είσοδο, και τέλος ανασταίνεται την ώρα που το ψωμί γίνεται Σώμα Χριστού και το κρασί Αίμα Χριστού και μεταδίδεται Αναστημένος σ΄ όλους όταν μας καλέσει ο Ιερέας "μετά φόβου Θεοῦ, πίστεως καὶ ἀγάπης" να Τον κοινωνήσουμε. Έτσι, ο πιστός νιώθει, βιώνει, ζει μυστηριακά όλα όσα έκανε ο Θεός για την σωτηρία του ανθρώπου μέσα στην Θεία Λειτουργία. Αυτό ονομάζεται «Θεία Οικονομία». Μέσα στην Θεία Λειτουργία δεν υπάρχει ο ημερολογιακός χρόνος, υπάρχει ο λειτουργικός χρόνος.

- Μα, τι θα πει «λειτουργικός χρόνος»;; 

Αποτέλεσμα εικόνας για θεια λειτουργιαΟι άνθρωποι χωρίσαμε τον χρόνο σε τρεις φάσεις. Στο παρελθόν, δηλαδή σ΄ αυτά που έγιναν, στο παρόν, δηλαδή το τώρα που το ζούμε κάθε στιγμή και γίνεται ριπή οφθαλμού σε κλάσματα δευτερολέπτου και στο μέλλον, σ΄ αυτά που θα γίνει. Αυτός είναι ο ημερολογιακός χρόνος.
Στην Εκκλησία και στην Θεία Λατρεία της υπάρχει ο «Λειτουργικός χρόνος» στον οποίο δεν υπάρχει παρελθόν και μέλλον αλλά μόνο παρόν διότι μπροστά στην αιωνιότητα του Θεού, όλα γίνονται παρόν. Μέσα στην Θεία Λατρεία δεν θυμόμαστε κάποια γεγονότα αλλά ζούμε όλα αυτά τα γεγονότα που έγιναν για την σωτηρία μας, από την Δημιουργία του κόσμου ως την Δευτέρα Παρουσία, ως παρόντες και αυτόπτες μάρτυρες. Όταν λέμε «Σήμερον κρεμάται επί ξύλου», «Σήμερον γεννάται εκ Παρθένου», «Η Παρθένος σήμερον» εννοούμε σήμερα γεννιέται, σήμερα σταυρώνεται, σήμερα η Παρθένος τίκτει (γεννά) τον Χριστό, σήμερα συνεχίζεται ο Μυστικός Δείπνος, τώρα μας προσκαλεί ο Χριστός από τα χείλη του λειτουργού Ιερέα στο Ποτήριο της ζωής και μας λέει: «Λάβετε, φάγετε, τοῦτό μού ἐστι τὸ Σῶμα» και «Πίετε ἐξ αὐτοῦ πάντες. Τοῦτό ἐστι τὸ Αἷμα μου». Έτσι, παρόν και παρελθόν συναντώνται και ο πιστός ζει, όχι στην πληρότητά του, και το μέλλον, δηλαδή παίρνει μία γεύση από την πραγματικότητα και την χαρά που μας έχει ετοιμάσει ο Θεός και αυτό είναι η Βασιλεία Του, η αιώνια ζωή όλων μαζί Του!

- Γιατί λέγεται Θεία Λειτουργία;

Αποτέλεσμα εικόνας για θεια λατρείαΗ λέξη λειτουργία είναι σύνθετη και προέρχεται από τους δύο λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας «λεῖτος» και «ἔργον». «Λεῖτος» σημαίνει λαός, κοινός, δημόσιος. Άρα, λειτουργία θα πει «έργο του λαού», δημόσιο έργο, έργο δηλαδή για τον λαό, τον λαό του Θεού. Ο λαός αυτός είναι η Εκκλησία, και επομένως η Θεία Λειτουργία, ως δημόσιο έργο, γίνεται για τον λαό του Θεού, από τον ίδιο τον λαό. Και όταν λέμε λαός του Θεού, δεν εννοούμε χωριστά τους λαϊκούς από τους κληρικούς, αλλά και τους λαϊκούς και τους κληρικούς μαζί. Θεία Λειτουργία που σημαίνει ότι αυτό το έργο είναι θεϊκό, έχει θεία προέλευση, το σύστησε ο ίδιος ο Κύριός μας σε μας τους ανθρώπους. Αυτό το θεϊκό έργο το επιτελεί ο Ιερέας του Θεού μαζί με τον λαό του Θεού. Οι άνθρωποι μπορούν να κάνουν πολλά και μεγάλα έργα πάνω στην γη, αλλά δεν υπάρχει κανένα έργο πιο μεγάλο, πιο σπουδαίο, πιο ιερό έργο από την Θεία Λειτουργία. Διότι είναι αποκλειστικό προνόμιο που έδωσε ο Θεός σε μας τους ανθρώπους η τέλεση της Θείας Λειτουργίας καθώς ούτε οι ίδιοι οι Άγγελοι μόνοι τους δεν μπορούν να τελέσουν την Θεία Λειτουργία.

- Και πως συμμετέχει ο λαός;

- Με τα δώρα του που προσφέρει. Αυτά είναι το πρόσφορο, το σταρένιο ψωμί, το αγνό κρασί που είναι ο κόπος των ανθρώπων που δουλεύουν και σαν ιδρώτα τον κόπο τους φέρνουν στην Εκκλησία, το καθαρό κερί, το ελαιόλαδο, ό,τι δηλαδή χρειάζεται για να τελεσθεί η αναίμακτη λατρεία. Με την ψαλμωδία, με το «Ἀμήν» που σημαίνει "να γίνει" ή "έτσι είναι", το «Κύριε, ἐλέησον» και το «Παράσχου Κύριε» που θα πει, με τις κοινές δεήσεις και τέλος με την συμμετοχή του στην Θεία Κοινωνία. Για την Ορθόδοξη Εκκλησία μας είναι αδιανόητη η τέλεση της Θείας Λειτουργίας χωρίς την συμμετοχή έστω και ενός μόνο πιστού ή χωρίς να κοινωνήσει έστω και ένας μόνο πιστός. Γι΄ αυτό λέγεται Λειτουργία.

ΈΝΑ ΟΜΩΣ ΝΑ ΞΕΡΟΥΜΕ!
ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΥΣΤΗΡΙΟ,
ΣΥΝΑΝΤΙΕΤΑΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ,
ΖΩΗ, ΑΓΑΠΗ, ΑΘΑΝΑΣΙΑ, ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΦΟΡΑ-ΔΩΡΟ ΤΟΥ ΘΕΟΥ Σ΄ ΕΜΑΣ ΤΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣ

Κείμενα χρησιμοποιήθηκαν από το βιβλίο "ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΘΕΙΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΕΙΜΕΝΟ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ" (2008), των εκδόσεων ΤΕΡΤΙΟΣ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.